گزارش جلسه نقد و بررسی کتاب «فرانکنشتاین» – اثر مری شلی

سلام! کاربر مهمان

گزارش جلسه نقد و بررسی کتاب «فرانکنشتاین» – اثر مری شلی

سی‌ویکمین جلسه باشگاه کتابخوانی انجمن ادبی بخوان با ما در تاریخ  ۲۷ شهریور ۱۴۰۱، از ساعت ۱۶ الی ۱۸، به‌شکل حضوری در دفتر انجمن ادبی بخوان با ما (خانه‌باغ فرهنگ و هنر) واقع در پارک نبوت٬ بلوار نبوت٬ کرج، با حضور چند تن از اعضا باشگاه برگزار شد.

در این جلسه کتاب «فرانکنشتاین» اثر مری شلی مورد نقد و بررسی قرار گرفت. در ابتدای جلسه، مهسا خراسانی به معرفی نویسنده و ارائه خلاصه‌ای از داستان پرداخت و بخشی از رمان را برای حاضران در جلسه قرائت کرد.

خراسانی راجع به نویسنده این اثر گفت: «مری شلی (۱۷۹۷-۱۸۵۱) رمان‌نویس، داستان‌نویس و سفرنامه‌نویس انگلیسی است. فرانکنشتاین معروف‌ترین اثر اوست که آن را در سال ۱۸۱۸ به‌رشته تحریر درآورد و یکی از نخستین نمونه‌های ادبیات علمی-تخیلی محسوب می‌شود.

پدر مری شلی فیلسوف و روزنامه‌نگار و مادرش نویسنده بود. مری شلی در دوران نوزادی مادرش را از دست داد.

این نویسنده انگلیسی، زندگی سختی داشت و حوادث تلخ زیادی را در دوران زندگی‌اش تحمل کرد. او علاوه بر مرگ مادر، مرگ فرزندان و مرگ همسرش را نیز تجربه کرد. مری شلی در دهه آخر زندگی‌اش با بیماری صعب‌العلاجی در جدال بود و براساس همان بیماری (احتمالا تومور مغزی) در گذشت.

از دیگر آثار او می‌توان به «والپرگا» و «پرکین واربک» و رمان آخرالزمانی به نام «آخرین نفر» اشاره کرد.

رمان فرانکنشتاین که آثار سینمایی و ادبی بسیاری از آن اقتباس شده است، شرح دخالت بشر است در روند طبیعت. فرانکنشتاین، دانشجوی پزشکی جوان، دست به آفرینش موجودی دیگر می‌زند و در این راه به خطا می‌رود. موجود غول پیکری که او می‌آفریند (موجودی کریه‌المنظر با قامتی در حدود  دو و نیم متر) به دشمن جان خودش تبدیل می‌شود و حوادث دردناکی را رقم می‌زند.»

 

سپس حاضران در جلسه راجع به این اثر به گفتگو پرداختند و نظرات خود را بیان کردند.

جلسه در ساعت ۱۸ به پایان رسید.

جلسه بعدی به نقد و بررسی کتاب «غول مدفون» اثر «کازئو ایشی گورو» اختصاص دارد.

پیوند کوتاه: https://tiaap.ir/4aXnP

About The Author

ساناز کمالی
ساناز کمالی
دانش‌آموخته مترجمی زبان انگلیسی - عضو گروه اجرایی انجمن صنفی مترجمان البرز - مترجم آزاد - دارای سه اثر ترجمه شده در حوزه کودک و نوجوان

No Comments

Leave a Reply

روابط عمومی انجمن مترجمان البرز
انتقال به واتس‌اپ