گزارش جلسه نقد و بررسی کتاب «شاهین مالت» اثر دشیل همت

سلام! کاربر مهمان

گزارش جلسه نقد و بررسی کتاب «شاهین مالت» اثر دشیل همت

چهلمین جلسه باشگاه کتابخوانی انجمن ادبی بخوان با ما در تاریخ 1402/04/10 از ساعت 17 الی 19، در دفتر انجمن (خانه‌باغ فرهنگ و هنر) واقع در پارک نبوت٬ بلوار نبوت٬ کرج با حضور علاقه‌مندان به کتاب و کتاب‌خوانی برگزار شد.

در ابتدای جلسه، مهسا خراسانی به معرفی اجمالی نویسنده کتاب پرداخت: «دشیل همت نویسنده آمریکایی بود که داستان‌هایش را عمدتاً در سبک پلیسی و معمایی می‌نوشت. او در سال 1894 در مریلند به دنیا آمد و در بالتیمور و فیلادلفیا بزرگ شد. همت هرگز نتوانست مدرسه را به پایان برساند و و ناگزیر شد در سن چهارده سالگی برای کمک به اقتصاد خانواده مشغول به کار شود. وی در سن بیست و یک سالگی به استخدام یک آژانس تحقیقاتی درآمد و فعالیت در این موسسه به او کمک کرد تا اساس و عصاره داستان‌های پلیسی‌اش را پایه‌ریزی کند. همت در جنگ جهانی اول و دوم شرکت کرد. در جنگ جهانی دوم با همسرش آشنا شد و با او ازدواج کرد. این زوج صاحب دو دختر شدند و به سانفرانسیسکو رفتند تا در آنجا زندگی کنند.

همت در سال 1951 دادگاهی شد. در این دادگاه، وی که یک فعال چپ‌گرا و عضو حزب کمونیست بود به شش ماه زندان محکوم شد. پس از آزادی، تمام اموالش و درآمدش از کتاب‌ها و فیلم‌هایش ضبط شد و به این ترتیب، سال‌های آخر عمرش را در فقر و بیماری گذراند. دشیل همت در سال 1961 دیده از جهان فرو بست. از آثار او می‌توان به «مرد لاغر»، «خرمن سرخ»، «دزدان نقابدار» و «کلید شیشه‌ای» اشاره کرد.»

بعد از این معرفی کوتاه، خراسانی داستان شاهین مالت را به‌طور خلاصه برای حضار بیان کرد و به ذکر نکاتی درباره این کتاب پرداخت: «از کتاب شاهین مالت سه فیلم ساخته شده است. اولین بار در سال 1931، فیلمی با عنوان «زن شیطانی» و سپس در سال 1936، فیلمی با عنوان «شیطان با یک زن ملاقات می‌کند» که هر دو به‌لحاظ تجاری شکست خوردند. اما سرانجام، در سال 1941، «جان هیوستن» فیلم دیگری از این کتاب ساخت که نام آن را «شاهین مالت» گذاشت. این فیلم که با هنرمندی «همفری بوگارت» به روی صحنه رفت به موفقیت چشمگیری دست یافت.»

سپس، خراسانی به بیان نکاتی در باب شخصیت‌پردازی، پیرنگ، زاویه دید و درون‌مایه اثر پرداخت.

بعد از صحبت‌های خراسانی، نوبت به حاضران رسید که به شرح دیدگاه‌ها و نقد کتاب بپردازند. جلسه در ساعت 19 به پایان رسید.

جلسه بعدی در تاریخ 31 تیر ماه 1402 به نقد و بررسی کتاب «زنی در برلین» اختصاص دارد.

 

درباره‌ی نویسنده:

ساموئل دشیل همت در مریلند به سال 1894 به دنیا آمد و در بالتیمور و فیلادلفیا بزرگ شد. هرگز مدرسه را تمام نکرد و برای کمک به خانواده از سن 14 سالگی شروع به کار کرد. در 21 سالگی به استخدام پینکرتون (آژانس تحقیقاتی) درآمد. شرکت کردنش در جنگ جهانی اول باعث شد که به بیماری سل مبتلا شود. با این وجود در جنگ جهانی دوم نیز شرکت کرد. در طی دوره درمان بیماریش با پرستاری آشنا شد که به ازدواج منتهی شد. با هم به سانفرانسیسکو مهاجرت کردند و صاحب دو دختر شدند.

 

 

 

درباره‌‌ی کتاب:

شاهین مالت، رمانی جنایی است نوشته ی دشیل همت که برای اولین بار در سال 1929 انتشار یافت. البته گفتنی است داستان این کتاب در ابتدا به صورت مجموعه ای سریالی در مجله ی بلک مسک به چاپ رسید. سم اسپید توسط زنی آراسته به نام خانم واندرلی استخدام شده تا خواهر گمشده اش را که به همراه پسری به نام فلوید ترسبی فرار کرده، پیدا کند. اما رازی در مورد خانم واندرلی برملا می شود که همه چیز را تغییر می دهد و زمانی که همکار اسپید، در حال تعقیب ترسبی به قتل می رسد، او، خود را در مهلکه ای می یابد که در آن هم شکار است و هم شکارچی. آیا اسپید می تواند قبل از این که «مرد چاق» او را پیدا کند، نشانه ای از جواهرات ارزشمند به دست بیاورد؟

پیوند کوتاه: https://tiaap.ir/3KvAY

About The Author

ساناز کمالی
ساناز کمالی
دانش‌آموخته مترجمی زبان انگلیسی - عضو گروه اجرایی انجمن صنفی مترجمان البرز - مترجم آزاد - دارای سه اثر ترجمه شده در حوزه کودک و نوجوان

No Comments

Leave a Reply

روابط عمومی انجمن مترجمان البرز
انتقال به واتس‌اپ