گزارش جلسه نقد و بررسی کتاب «صبر سبز»

سلام! کاربر مهمان

گزارش جلسه نقد و بررسی کتاب «صبر سبز»

جلسه نقد و بررسی داستان بلند «صبر سبز» اثر فاطمه حسن‌پور در تاریخ ۱۶ شهریور۱۴۰۱ ٬ از ساعت ۱۷ الی ۱۹ در دفتر انجمن ادبی بخوان با ما (خانه باغ فرهنگ و هنر) واقع در کرج، پارک نبوت٬ بلوار نبوت با حضور نویسنده کتاب، منتقدین و جمعی از علاقه‌مندان برگزار شد.

ابتدا مهسا خراسانی (مترجم و منتقد) نویسنده را به اختصار معرفی کرد: فاطمه حسن‌پور متولد ۱۳۳۲، نویسنده و پژوهشگر است. او تا کنون چند عنوان کتاب نوشته و منتشر کرده است، از جمله: شرابه‌های غروب، شوکت، این کوچه بن‌بست نیست، صبر زرد، تعلیق و صبر سبز. صبر سبز بخش دوم از سه‌گانه‌ای است تحت عناوین: صبر زرد، صبر سبز و صبر سرخ.

این سه گانه سرگذشت زنی را دنبال می‌کند که در تلاطم مشکلات زندگی، بحران‌های روحی و مسائل عاطفی دست‌و‌پنجه نرم می‌کند و در هر جلد آرامش خود را در  نوعی صبر می‌یابد. صبر زرد و صبر سبز منتشر شده‌اند و صبر سرخ نیز به زودی منتشر خواهد شد.

 

سپس، خراسانی خلاصه داستان را برای حضار تعریف و بخشی از کتاب را قرائت کرد: «« روی پل ایستاده‌ام، آب رودخانه بالا آمده است. سردی آب را روی پوستم احساس می‌کنم. از دور، صورت ناشناسی را می‌بینم که دست دراز کرده تا کمکم کند. دستش همچون کرمی گوشتالو به‌طرفم می‌آید. درون آب می‌پرم. تنه‌ی درختی از جا کنده می‌شود. هر چه برای خلاصی تقلا می‌کنم بیشتر در آب فرو می‌روم. آب وارد ریه‌هایم می‌شود، می‌خواهم سرم را بیرون نگه دارم، موفق نمی‌شوم. دست‌هایم، مثل متکایی خیس، سنگین شده. تنه‌ی درخت با سرعت نزدیک می‌شود و محکم به سرم می‌خورد. از شدت درد، درون آب، فریاد می‌کشم…»

 

بعد از آن، نوبت به منتقدان جلسه رسید: ابراهیم دمشناس (نویسنده)، نیره توکلی (جامعه‌شناس و منتقد)، محمد قاسم‌زاده (نویسنده و پژوهشگر) و رضا عابد (نویسنده، شاعر و منتقد) به نوبت درباره این کتاب صحبت کردند. این جلسه تحت نظارت و همراهی رضا عابد برگزار شد.

در پایان نیز، حاضران در جلسه سوالات خود را مطرح و نظرات خود را بیان کردند.

 

درباره‌ی نویسنده:

فاطمه حسن‌پور نویسنده و پژوهشگر

کتاب‌ها: شرابه‌های غروب، شوکت، این کوچه بن‌بست نیست، صبر زرد، تعلیق، صبر سبز‌

پیوند کوتاه: https://tiaap.ir/CBMWf

About The Author

ساناز کمالی
ساناز کمالی
دانش‌آموخته مترجمی زبان انگلیسی - عضو گروه اجرایی انجمن صنفی مترجمان البرز - مترجم آزاد - دارای سه اثر ترجمه شده در حوزه کودک و نوجوان

No Comments

Leave a Reply

روابط عمومی انجمن مترجمان البرز
انتقال به واتس‌اپ