گزارش جلسه نقد و بررسی کتاب «هویت» اثر میلان کوندرا

سلام! کاربر مهمان

گزارش جلسه نقد و بررسی کتاب «هویت» اثر میلان کوندرا

سی‌ و پنجمین جلسه باشگاه کتابخوانی انجمن ادبی بخوان با ما در تاریخ 30 بهمن ماه ۱۴۰۱، از ساعت ۱۶ الی ۱۸، در دفتر انجمن (خانه‌باغ فرهنگ و هنر) واقع در پارک نبوت، بلوار نبوت، کرج با حضور جمعی از اعضا باشگاه برگزار شد.

 

در این جلسه، اعضای باشگاه به نقد و بررسی و گفت­گو درباره کتاب هویت، اثر میلان کوندرا پرداختند. در ابتدای جلسه، مژگان دولت‌­آبادی (مترجم و منتقد) درباره نویسنده کتاب گفت: «میلان کوندرا که نویسنده‌­ای پرطرفدار است و آثار او به زبان­‌های مختلف ترجمه شده است در چک اسلواکی به دنیا آمد و بعدها به فرانسه مهاجرت کرد و در حال حاضر در فرانسه زندگی می‌کند. او در جوانی سرودن شعر را آغاز کرد، اما بعدا ترجیح داد به نوشتن رمان بپردازد. او در برخی از کتاب­‌هایش به انتقاد از استعمار اتحاد جماهیر شوروی و ماهیت نظام توتالیتر پرداخت که باعث شد انتشار آثارش در چک اسلواکی ممنوع شود.

کوندرا در ابتدای دوران نویسندگی به طور واضح در آثارش جهت‌گیری سیاسی داشت، اما بعدها تصمیم گرفت تا فقط جنبه‌­های ادبی و اجتماعی را در نوشته‌­هایش درنظر بگیرد و به همین علت رمان‌­های اخیرش فارغ از طبقه‌­بندی‌­های ایدئولوژیکی هستند. او مایل است به عنوان یک رمان‌نویس در جهان شناخته شود نه یک فرد سیاسی.

کوندرا معمولا از شخصیت­‌های ساختگی و زاویه دید سوم شخص برای بیان داستان‌­هایش استفاده می‌کند. شخصیت‌­های داستان­‌های کوندرا غالبا بر اساس گفتار و عقایدشان به خواننده معرفی می­‌شوند و ویژگی­‌های ظاهری کمتر مطرح می­‌شود.

بعد فلسفی آثار میلان کوندرا باعث شده است که ترجمه این آثار عمدتا دشوار باشد. برخی از مهم‌ترین آثار کوندرا عبارت‌اند از: بار هستی، عشق­‌های خنده‌دار؛ هویت، والس خداحافظی و …

سپس دولت‌آبادی به ارائه خلاصه‌­ای از رمان هویت پرداخت: « هویت ماجرای زندگی زوجی است به نام شانتال و ژان مارک. زن و شوهری (یا آن طور که در متن کتاب اصلی آمده است عاشق و معشوقی) که به هم علاقه­‌مندند، اما مانند سایر شخصیت‌­های رمان‌های کوندرا درگیر تضاد احساسات می‌­شوند. شانتال که از پیر شدن می­‌ترسد و در آستانه­ میانسالی است با مطرح کردن این موضوع به شیوه‌­ای نگران‌کننده ژان مارک را مضطرب و آشفته می‌­کند. اگرچه، ژان مارک تلاش می­‌کند به احساس حسادت و آزردگی‌­اش غلبه کند و به کنه حرف شانتال برسد. درونمایه محوری و مضمون فکری و اساسی کتاب هویت، نوعی تقلای ذهنی و تقابل فلسفی با دنیای بیرون است.»

سپس، حاضران در جلسه نیز به ارائه نقطه نظرات و دیدگاه­‌های خود درباره این کتاب پرداختند.

جلسه در ساعت ۱۸ به پایان رسید.

جلسه بعدی در تاریخ 20 اسفند ماه ۱۴۰۱ به نقد و بررسی «چشم­هایش» اثر «بزرگ علوی» اختصاص دارد.

پیوند کوتاه: https://tiaap.ir/X76Xj

About The Author

ساناز کمالی
ساناز کمالی
دانش‌آموخته مترجمی زبان انگلیسی - عضو گروه اجرایی انجمن صنفی مترجمان البرز - مترجم آزاد - دارای سه اثر ترجمه شده در حوزه کودک و نوجوان

No Comments

Leave a Reply

روابط عمومی انجمن مترجمان البرز
انتقال به واتس‌اپ