گزارش جلسه نقد کتاب زمستان 62

سلام! کاربر مهمان

گزارش جلسه نقد کتاب زمستان 62

گزارش بیست‌و‌چهارمین جلسه باشگاه کتابخوانی انجمن ادبی بخوان با ما

 

جلسه نقد و بررسی کتاب “زمستان 62” اثر اسماعیل فصیح در تاریخ 1401/1/27 از ساعت 16 الی 18 با حضور جمعی از کتاب‌دوستان و اعضای باشگاه در خانه باغ فرهنگ و ادب برگزار شد.

در این نشست خانم مهسا خراسانی، نویسنده و آثارش را معرفی کردند، بخش کوتاهی از کتاب را خواندند و از اهمیت آثار اسماعیل فصیح سخن به میان آوردند. آقای دکتر دادخواه نیز با نگاهی بر پدیده جنگ و آثار مخرب آن به نقد داستان پرداختند. سپس شرکت‌کنندگان دیدگاه‌هایشان را مطرح کردند و از اندوه و تنشی گفتند که به هنگام خوانش داستان احساس کرده بودند.

اسماعیل فصیح متولد 1313 در تهران متولد شد. تحصیلات عالی خود را در آمریکا به پایان رساند و سپس به ایران بازگشت. وی در تیرماه 1388 در حالیکه آثار بسیاری از خود برجای گذاشته بود از دنیا رخت بربست.

در زمستان 62 جلال آریان، استاد بازنشسته، از مریکا به اهواز می‌آید تا پسر مستخدمش را پیدا کند که در جنگ مفقود شده است. جلال به طور اتفاقی با دکتر فرجام، متخصص کامپیوتر، هم‌سفر می‌شود که او نیز به ایران می‌رود تا یک مرکز کامپیوتری برای شرکت نفت راه‌اندازی کند. دکتر فرجام که از شرایط حاکم بر شرکت نفت دلسرد می‌شود به جای جوانی راهی جنگ می‌شود تا آن سرباز بتواند با کارت او همراه با نامزدش از ایران خارج شود. جلال آریان نیز برای نجات جان زنی با او ازدواج می‌کند تا بتواند از ایران برود و درهمین‌حال موفق به یافتن پسر مفقود نیز می‌شود.

روایتی با زبانی ساده و شیوا که به شرح تلخکامی‌ها و فشارهای دوران جنگ و تنش حاکم بر جامعه پرداخته است. می‌بینیم که جنگ نه تنها درد و رنج‌های بس عمیقی را با خود یدک می‌کشد، که فرهنگی جدید را پایه‌گذاری می‌کند و درعین‌حال به ابزاری در دست سودجویان تبدیل می‌شود.

جلسه در ساعت 18 پایان یافت.

کتاب تصویر دوریان گری برای نشست آتی معرفی شد.

به قلم : انوشه قناتیان 

 

درباره‌ی نویسنده:

اسماعیل فصیح (2 اسفند 1313  – 25 تیر 1388 در تهران) داستان‌نویس و مترجم ایرانی بود. وی در دهه‌های 60 و 70 هجری شمسی از پرفروش‌ترین نویسندگان معاصر بود.

رمان‌های دل کور، لاله برافروخت، شراب خام، داستان جاوید، ثریا در اغما و درد سیاوش از مهم‌ترین آثار او به‌شمار می‌روند.

ارتباط با انجمن بخوان با ما 📞

09214788212

 

پیوند کوتاه: https://tiaap.ir/DQAYI

About The Author

ساناز کمالی
ساناز کمالی
دانش‌آموخته مترجمی زبان انگلیسی - عضو گروه اجرایی انجمن صنفی مترجمان البرز - مترجم آزاد - دارای سه اثر ترجمه شده در حوزه کودک و نوجوان

No Comments

Leave a Reply

روابط عمومی انجمن مترجمان البرز
انتقال به واتس‌اپ