اساسنامه انجمن صنفی مترجمان البرز

سلام! کاربر مهمان

بسمه‌تعالی

«اساسنامه انجمن صنفی كارگری مترجمان استان البرز»

فصل یكم كلیات

ماده ۱-  هدف:

به استناد ماده 131 قانون كار جمهوري اسلامي ايران و در اجرای آيين‌نامه انجمن‌هاي صنفي و كانون هاي مربوط و به منظور حفظ حقوق و منافع مشروع و قانوني و بهبود وضع اقتصادي کارگران كه خود متضمن حفظ منافع جامعه نيز باشد ؛ اين انجمن صنفي تشكيل مي‌گردد .

ماده ۲-  نام، حوزه فعالیت و اقامتگاه قانونی انجمن صنفی:

نام – انجمن صنفی کارگری مترجمان استان البرز كه در این اساسنامه به اختصار «انجمن صنفی» نامیده می‌شود .

حوزه فعالیت انجمن صنفی- حوزه جغرافیایی استان البرز  و محل استقرار دفتر مركزی آن استان البرز، شهرستان کرج، چهارراه هفت تیر، بلوار طالقانی شمالی، ساختمان تارا طبقه ۶ واحد ۱۲

تبصره– هیأت مدیره می‌تواند هر زمان كه ایجاب نماید، نشاني انجمن صنفی را در محدوده حوزه فعالیت خود تغییر داده و مراتب را همزمان با اطلاع به اعضاء – از طریقی كه به تصویب مجمع عمومی رسیده باشد – بطور کتبی به وزارت تعاون كار و رفاه اجتماعی نیز منعکس نماید.

 

ماده ۳-  وظایف اساسی و عام انجمن صنفی:

  • كوشش درجهت استیفای حقوق و خواست‌های مشروع و قانونی اعضا از طریق ایجاد زمینه‌های مساعد به منظور نیل به اهداف انجمن.
  • برنامه‌ریزی و پی‌گیری در ارتقای سطح مهارت کارگران عضو
  • تلاش برای آموزش فرهنگی و اجتماعی اعضا به منظور ارتقای سطح آگاهی‌های لازم در شناخت و تامین حقوق اعضا
  • تلاش در بررسی و تحقیق در خصوص مشکلات ، نارسایی های اقتصادی ، مهارتی ، افزایش بهره وری و ارایه پشنهادات به اعضا ، مدیران و مسوولان مربوط .
  • جمع آوري اطلاعات ، بررسي و تحقيق درباره مشكلات، شناخت نيازها و اولويت‌ها.
  • دريافت وروديه، حق عضويت و كمك‌هاي مالی داوطلبانه اعضا.
  • همكاري در جهت تأسيس، تقويت و گسترش شركتهاي تعاوني و صندوق قرض الحسنه مربوط به وظايف انجمن صنفی و تلاش جهت تامین امکانات رفاهی اعضا با رعایت مقررات مربوط.
  • همکاری با وزارت تعاون ، کار و رفاه اجتماعی در جهت شناخت بهتر مشکلات کارگری و اجرای قانون کار.
  • حمايت و دفاع از حقوق و منافع صنفي و حرفه‌اي اعضا از طريق ارايه پيشنهاد و جلب پشتيباني مراجع و سازمانهاي دولتي و ملي.
  • خريد، فروش و تملك اموال منقول و غيرمنقول انجمن صنفي به نام و به حساب انجمن صنفي مشروط بر آنكه به قصد تجارت و جلب نفع نباشد.
  • شركت در مذاكرات حرفه‌اي با ساير سازمانهاي كارگري ذيربط مشمول قانون و انعقاد پيمان‌هاي دسته جمعي با سازمانهاي كارفرمايي .
  • پيوستن به انجمن‌هاي صنفي همگن به منظور تشكيل يا عضويت در كانون با رعايت مقررات قانوني.
  • فعالیت مشترک با کانون انجمن های صنفی مربوط در حدود قوانین و مقررات کشور.
  • همكاري با ساير تشكل‌هاي صنفي مربوط و انجام ساير وظايف و اختياراتي كه به موجب مقررات قانوني بر عهدة انجمن‌هاي صنفي قرار داده شده يا خواهد شد.

ماده ۴-  وظایف اختصاصی انجمن صنفی:

  • تلاش برای حفظ و حمایت از حقوق صنفی اعضاء.
  • تدوین استانداردهای ملی در حوزه صنعت ترجمه از قبیل نظام رتبه بندی مترجمان، استاندارد ملی نقد ترجمه، استاندارد قیمت‌گذاری ترجمه متون غیررسمی در استان البرز، استاندارد ارزشیابی کیفی ترجمه و سایر موارد با بهره‌گیری از مبانی علمی و دانش بنیان.
  • ایجاد امکانات رفاهی مناسب جهت اعضا از جمله ایجاد صندوق رفاهی، تعاونی مسکن، امکانات اقامتی در شهرهای توریستی، امکانات ورزشی و تفریحی مناسب، تعاونی مصرف و سایر موارد پس از اخذ مجوز سازمان‌های ذیربط.
  • ارائه خدمات مشاوره‌ای و حقوقی کافی و مناسب جهت اعضا به منظور حفظ حقوق حقه مترجمان عضو.
  • ایجاد حمایت‌های جدی و موثر از کسب و کار مترجمان در استان البرز با برقراری ارتباط میان مترجمان، نهادهای ترجمه و بازار ترجمه.
  • ارتقای سطح دانش علمی و مهارتی مترجمان استان البرز با برگزاری دوره های علمی-کاربردی ترجمه در استان البرز.

 

  • برقراری فضای تعاملی موثر میان مترجمان و فعالان عرصه ترجمه با مسئولین و ارگان‌های دولتی به منظور ارتقای جایگاه مترجمان و همچنین انعکاس دیدگاه مترجمان به ایشان.
  • حمایت از منافع مترجمان استان البرز، کمک به ارتقای و تثبیت جایگاه حرفه ترجمه در جامعه و اعتلا بخشیدن به شأن و منزلت اجتماعی مترجمان.
  • برگزاری همایش‌ها، سمینارهای علمی و کاربردی ملی و بین‌المللی جهت ارتقای سطح آگاهی و دانش مترجمان و ایجاد فضای تعامل و تبادل نظر میان ایشان.
  • ارتباط با سازمان‌ها، تشکل‌ها و نهادهای علمی، کسب‌وکاری و صنفی داخلی و خارجی در حوزه ترجمه.
  • سازماندهی کسب‌و‌کار و گردش کار میان مترجمان و اعضای جامعه ترجمه.
  • تدوین و اجرای منشور اخلاق حرفه‌ای مترجمان در استان البرز به منظور ایجاد فضای رقابتی سالم و ایفای حقوق و تکالیف مترجمان.
  • حمایت از طرح های دانش بنیان و علمی در حوزه صنعت ترجمه.
  • ایجاد امکانات رسانه‌ای مناسب صنعت ترجمه به منظور انعکاس مناسب رویدادهای ترجمه در استان البرز.
  • تلاش برای برقراری انواع بیمه‌های ویژه مترجمان.
  • صدور مجوز فعالیت مترجمان غیر رسمی در استان البرز از طریق برگزاری آزمون‌های سراسری و پایش عملکرد آن‌ها از طریق نظام رتبه‌بندی مترجمان در صورت عدم مغایرت با قوانین جاری و پس از استعلام‌های مربوطه.

 

فصل دوم

شرایط عضویت، تعلیق، سلب عضویت و منابع مالی انجمن صنفی

 

 

 

ماده ۵ – شرایط عضویت:

كلیه كارگران واجد شرایط زیر می‌توانند به عضویت این انجمن صنفی درآیند:

  • تابعیت ایران
  • شاغل در صنعت ترجمه که در حوزه فعالیت انجمن صنفی با ارائه مدارك شناسایی معتبر شامل مدرک تحصیلی در رشته ترجمه در مقاطع کارشناسی و بالاتر، گواهی سابقه کار یا بیمه در حوزه ترجمه یا فعالیت حرفه‌ای در حوزه ترجمه.
  • قبول و تعهد اجرای مقررات این اساسنامه وتصمیمات و مصوبات قانونی اركان انجمن.
  • نداشتن محکومیت کیفری موثر در محرومیت از حقوق اجتماعی.
  • پرداخت ورودیه وهمچنين پرداخت حق عضويت به طور مرتب

تبصره ۱- كلیه واجدان شرایط می‌توانند آزادانه عضویت انجمن صنفی را بپذیرند و هیچكس را نمی‌توان به قبول عضویت در انجمن صنفی مجبور یا از قبول عضویت آن منع نمود.

تبصره ۲- شكايت در خصوص عدم پذيرش عضويت متقاضيان به دليل عدم احراز شرايط عضويت توسط هيات مديره در اولين جلسه مجمع عمومي مطرح مي شود و تصميمات مجمع در اين زمينه قطعي است.

تبصره ۳ – در صورتی كه هر یك از اعضا شرایط عضویت انجمن صنفی را از دست دهد؛ از عضویت در انجمن صنفی مستعفی شناخته می‌شود، لیكن ملزم به انجام تعهدات قبلی است.

ماده ۶ – موارد تعلیق یا محرومیت از عضویت انجمن صنفی:

  • عدم پرداخت به موقع حق عضویت تعیین شده با توجه به ماده ۹ این اساسنامه (با اعلام مسئولان مالی انجمن صنفی).
  • عدم رعایت مفاد این اساسنامه و توصیه‌ها و تصمیمات قانونی هریك از اركان انجمن صنفی ( با اعلام هیأت مدیره انجمن).
  • از دست دادن شرایط مندرج در ماده ۵ این اساسنامه.
  • آراء قطعي صادره از مراجع قضایی کشور.

تبصره – در موارد بندهای ۱ و ۲، عضویت شخـص مورد نظـر تا تشكیل مجمع عمومی به حالت تعلیق درآید و تا رفـع تعلیـق، در مجمـع عمومی، حق رأی نخواهـد داشت.

ماده ۷ – منابع مالی انجمن صنفی:

 

الف – ورودیه برای هر عضو مبلغ  100.000  ریال كه فقط برای یك باردریافت می‌گردد.

ب – حق عضویت به میزان 900.000 ریال در سال.

ج – كمك‌های مالی داوطلبانه اعضا در حد توانایی به اختیار كمك‌دهنده.

تبصره ۱– – انجمن صنفي داراي حداقل 3 دفتر با عنوان‌هاي دفتر عضويت و دفتر امورمالي و دفتر صورتجلسات هيات مديره  مي‌باشد.

 

 

تبصره 2– به هیات مدیره اختیار داده می شود تا عنداللزوم تخفیف هایی را در حق عضویت اعمال نماید.

ماده ۸ – كلیه اعضا باید با توجه به ماده۷، حق عضویت خود را مرتباً به خزانه‌دار پرداخت و یا به حساب بانكی كه انجمن صنفی تعیین و اعلام می‌كند واریز و رسید بانكی را به خزانه‌دار تسلیم نمایند.

تبصره ۱- دریافت و جمع‌آوری حق عضویت و سایر منابع مالی باید به موجب قبض‌های چاپی شماره‌دار باشد و به امضای رییس هیأت مدیره و خزانه‌دار انجمن صنفی برسد.

تبصره ۲- مبالغی كه به عنوان ورودیه و حق عضویت دریافت می‌شود، قابل استرداد نیست.

تبصره ۳- هیأت مدیره نمی‌تواند منابع مالی انجمن صنفی را خارج از حدود مقرر در این اساسنامه به مصرف برساند.

ماده ۹ –  چنانچه هريك از اعضا در مدت حداكثر 3 ماه بعد از موعد مقرر از پرداخت حق عضويت خودداري نمايد، از طرف خزانه‌دار به وي اخطار كتبي داده مي‌شود . چنانچه از تاريخ اخطار، حداكثر ظرف يك ماه  بدون عذر موجه اقدام به پرداخت حق عضويت عقب افتاده ننمايد ، با تصويب هيات مديره، عضويت شخص مذکور در انجمن صنفي، به حالت تعليق در مي آيد . اخراج يا قبول مجدد عضويت آنان از اختيارات مجمع عمومي عادي مي‌باشد.

تبصره – تشخیص موجه بودن عذر اعضای مورد نظر با رأی اعضای هیأت مدیره خواهد بود.

 

فصل سوم

اركان انجمن صنفی

ماده ۱۰ – اركان انجمن صنفی عبارت است از:

  • مجمع عمومی
  • هیأت مدیره
  • بازرس یا بازرسان

الف – مجمع عمومی، حدود وظایف و اختیارات آن:

ماده ۱۱ –  مجمع عمومی كه عالی‌ترین ركن انجمن صنفی است، از اجتماع اعضا، به دو صورت عادی و فوق‌العاده تشكیل می‌گردد.

تبصره ۱ – برای تشكیل مجامع عمومی عادی و فوق‌العاده، هیأت مدیره موظف است، نسبت به دعوت اعضاء به وسیله‌ وبگاه انجمن صنفی كه در آن، روز، ساعت، مكان تشكیل و دستور جلسه به طور روشن قید شده باشد، اقدام نماید. بدیهی است، از تاریخ دعوت اعضا تا تشكیل مجمع عمومی و همچنین بین دو مرحله مجمع عمومی، باید حداقل ۲۰ روز فاصله باشد و حداكثر این فاصله نباید از ۴۵ روز تجاوز نماید .

تبصره۲ – دعوت مجامع عمومی به تصویب هیات مدیره خواهد بود و در صورت استنكاف هیات مدیره، بازرس یا بازرسان می‌توانند راساً نسبت به دعوت مجمع عمومی اقدام نمایند. همچنین در صورت خودداری بازرسان ، حداقل یك‌چهارم اعضا می‌توانند مجمع عمومی را دعوت نمایند .

تبصره ۳– دعوت‌كنندگان مجامع عمومی عادی یا فوق العاده، مكلفند موضوع و تاریخ تشكیل مجمع عمومی را حداقل ۲۰ روز قبل از تشكیل بدون احتساب روزهای تعطیل، طی دعوتنامه كتبی به وزارت تعاون كار و رفاه اجتماعی تسلیم نماید.

تبصره ۴ – اخذ رأی در جلسات مجامع عمومی علنی است مگر در مورد انتخاب هیات مدیره، هیأت داوری و بازرسان و سایر مواردی كه مجمع تصویب نماید، به طور كتبی و مخفی به عمل خواهد آمد .

تبصره ۵ – هر یك از اعضای مجمع عمومی می‌تواند وكالت یكی دیگر از اعضا را بر ‌عهده گیرد.

ماده ۱۲ – مجمع عمومی عادی هر سال یك بار با حضور دست كم نصف به علاوه یك اعضا رسمیت می‌یابد و چنانچه مجمع عمومی بار اول به نصاب لازم نرسد؛ برای بار دوم به همان ترتیب دعوت و با حضور حداقل یك سوم اعضا رسمیت خواهد یافت .

تبصره ۱ – مجمع عمومی عادی در مواقع ضروری بنا به تشخیص و دعوت هیأت مدیره یا بازرسان و یا یک چهارم اعضا به طور فوق‌العاده تشكیل می‌گردد. این مجمع نیز دارای همان وظایف و اختیارات مجمع عمومی عادی می‌باشد و ترتیب دعوت و تجدید دعوت و نصاب آن نیز، همانند مجمع عمومی عادی خواهد بود .

*تبصره ۲- تصمیمات مجامع عمومی عادی در كلیه مراحل، با اكثریت نصف به علاوه یك آرای حاضران معتبر است، مگر در موارد انتخاب هیأت مدیره و بازرسان كه با اكثریت نسبی آرای حاضران نافذ خواهد بود.

ماده ۱۳ –  وظایف و اختیارات مجمع عمومی عادی عبارتست از:

  • استماع گزارش هیأت مدیره و بازرس يا بازرسان در مورد كارهای انجام شده و رسیدگی و اتخاذ تصمیم در مورد تصویب آن و همچنین اتخاذ تصمیم نسبت به پیشنهادهای مربوط به برنامه‌های سال جاری و آتی انجمن صنفی.
  • استماع، رسیدگی و اتخاذ تصمیم در مورد تصویب یا عدم تصویب گزارش مالی خزانه‌دار و بودجه آتی انجمن صنفی.
  • دادن رهنمود و تصویب سیاست‌های كلی و تعیین خط مشی و برنامه‌های آتی انجمن صنفی .
  • تعیین نحوه اطلاع‌رسانی به اعضا درخصوص دعوت به مجمع عمومی و سایر موارد .
  • بررسی و تصویب یا رد تقاضای متقاضیان عضویت در انجمن صنفی كه صلاحیت آنان از سوی هیأت مدیره تأیید نشده باشد .
  • رسیدگی نهایی به اعتراض كسانی كه طبق مقررات انضباطی این اساسنامه، از عضویت انجمن صنفی معلق یا سلب عضویت شده‌اند ( موضوع ماده ۶ اساسنامه) .
  • تفويض اختيار به هيأت مديره در مورد انعقاد پيمانهاي دسته جمعي در جهت استيفاي حقوق و خواست‌هاي قانوني اعضا.
  • ايجاد كميته‌ها و همكاري در جهت تأسيس و تقويت شرکت‌هاي تعاوني و ساير مراکز مرتبط.
  • انتخاب و عزل انفرادي و دسته جمعي اعضاي هيأت مديره و بازرسان انجمن صنفی.
  • تعيين ميزان وروديه و حق عضويت اعضا و يا تغيير آن
  • اتخاذ تصمیم در مورد پیوستن به انجمن‌های صنفی دیگر به منظور تشكیل و یا عضویت در كانون انجمن‌های صنفی مربوط و یا خارج شدن از آن ( تفويض اختيار به هيات مديره ).

ماده ۱۴–  مجمع عمومی فوق‌العاده جهت اتخاذ تصمیم در موارد موضوع ماده ۱۵، با حضور دست كم نصف به علاوه یک اعضا تشكیل خواهد شد. چنانچه بار اول این نصاب حاصل نشود؛ در مرحله دوم با حضور دست کم یك‌سوم اعضا رسمیت می‌یابد

و در هر حال تصمیمات آن اعم از مرحله اول یا دوم، با اكثریت دوچهارم آرای اعضای حاضر در جلسه معتبر خواهد بود .

 

ماده ۱۵ –  وظایف و اختیارات مجمع عمومی فوق العاده عبارتست از:

  • طرح و تصویب اصلاحات اساسنامه
  • انحلال انجمن صنفی و انتخاب هيأت تصفيه

تبصره – پيشنهادها در زمينه تغيير يا اصلاح اساسنامه ، بايد به طور مشخص و كتباً حداقل 20 روز قبل از برگزاري مجمع عمومي فوق العاده به اطلاع كليه اعضا و وزارت تعاون ، كار و رفاه اجتماعي رسانده شود .

ماده ۱۶ – پس از به حد نصاب رسیدن تعداد اعضای حاضر و اعلام رسمیت جلسه‌ مجمع عمومی توسط رئیس یا یكی از اعضای هیات مدیره، بلافاصله هیأت رئیسه مجمع مركب از ‌دست کم یك رئیس، یك نایب رئیس و یك منشی از بین اعضای حاضر با رأی اكثریت اعضاء انتخاب و اداره‌ جلسه را بر عهده خواهند گرفت. چنانچه انتخابات هیأت مدیره و بازرسان یا یكی از آن‌ها نیز در دستور كار مجمع عمومی باشد؛ دو نفر دیگر نیز به عنوان ناظر از بین اعضای حاضر در جلسه با رأی اكثریت اعضا انتخاب می‌شوند.

تبصره ۱ – اعضای هیأت رئیسه مجمع و هیأت نظارت بر انتخابات نباید كاندیدای عضویت در هیأت مدیره و بازرسان باشند (مگر در صورت نظر مثبت سه‌چهارم حاضران در مجمع عمومی و یا زمانی كه  تعداد حاضران در مجمع عمومی کمتر از ۵۰ نفر باشد).

تبصره ۲- برگزار‌كنندگان مجامع عمومی عادی یا فوق‌العاده موظفند فهرست اسامی و مشخصات اعضای انجمن صنفی را تهیه و پیش از آغاز مجمع عمومی، آن را به امضای اعضای حاضر برسانند .

تبصره ۳- هیأت رئیسه و نظارت بر انتخابات، مكلفند در پایان رای گیری، پس از شمارش و قرائت آرا به ترتیب حائزان اكثریت آرا، اعضای اصلی و علی‌البدل هیأت مدیره، هیأت داوری و نیز بازرسان اصلی وعلی‌البدل را طی صورتجلسه تعیین نمایند .

تبصره ۴- هرگاه در مجمع عمومی ، شور و اخذ تصمیم در مورد موضوعات مطروح در دستور جلسه خاتمه نیابد، هیأت رئیسه مجمع با تصویب اكثریت اعضا می‌تواند اعلام تنفس نموده، تاریخ جلسه بعدی را كه حداكثر از سه هفته متجاوز نباشد؛ معین كند. تمدید جلسه ، نیاز به دعوت و انتشار آگهی مجدد نخواهد داشت و نصاب لازم برای تشكیل جلسه همان نصاب قبلی می‌باشد كه در صورت عدم تشكیل، در مرحله بعدی،  مجمع عمومی طبق روال مندرج در این اساسنامه برگزار خواهد شد.

ماده ۱۷ – چنانچه اعضای شركت‌كننده در انتخابات ظرف یك هفته از تاریخ تشكیل مجمع عمومی با ذكر دلایل به چگونگی انجام انتخابات كتباً اعتراض نمایند، هیأت رئیسه و هیأت نظارت بر انتخابات مكلف خواهند بود، حداكثر ظرف یك هفته از تاریخ رویت اعتراض، به آن رسیدگی و نتیجه را به نحو مقتضی به اطلاع اعضای انجمن صنفی خصوصاً اعضای معترض برساند و رونوشت آن را به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تسلیم نمایند .

تبصره- چنانچه اعتراض رسيده وارد باشد ، هيأت رییسه و نظارت ، ابطال مجمع عمومي يا تصميم متخذه مورد اعتراض را اعلام و به ترتيب مقرر در اساسنامه ،نسبت به دعوت مجمع عمومي و تجديد آن، اقدام خواهد شد .

ب – هیأت مدیره و وظایف و اختیارات آن:

 

 

 

ماده ۱۸ –  هیأت مدیره دارای ۵ نفر عضو اصلی و ۲ نفر عضو علی‌البدل بوده كه از بین كاندیداهای واجد شرایط، با رأی كتبی و مخفی اعضای حاضر در جلسه مجمع عمومی عادی، برای مدت ۳ سال انتخاب می‌گردند و تجدید انتخاب آنان برای دوره‌های بعدی در صورت حفظ شرایط لازم، بلامانع است.

ماده ۱۹ – هیأت مدیره مكلف است پس از قطعیت انتخابات، ظرف یك هفته اولین جلسه خود را تشكیل و از بین خود، یك رئیس، یك نایب رئیس و یك خزانه دار و همچنین از بین اعضای اصلی هیأت مدیره یا خارج از آن یك دبیر انتخاب و صاحبان امضای مجاز اسناد و مدارك مالی و اوراق تعهد‌آور  رئيس ، خزانه دار و يكي ديگر از اعضاي هيات مديره ) را طی صورتجلسه‌ای به اطلاع اعضا برساند و نسخه‌ای از صورتجلسه مذكور را به همراه مدارك مورد نياز به منظور انجام تشریفات ثبت، به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تسلیم نماید.

ماده ۲۰ –  جلسات عادی هیأت مدیره با حضور اكثریت اعضا (حداقل۳ نفر) رسمیت می‌یابد و تصمیمات آن با آرا اكثریت اعضای حاضر در جلسه معتبر خواهد بود و همچنین برحسب ضرورت، بنا به دعوت رئیس، نایب رئیس یا ۳/۱ اعضای هیأت مدیره بطور فوق‌العاده تشكیل می‌گردد.

تبصره ۱ – برنامه زمانی و مكان برگزاری جلسات و نحوه دعوت از اعضای هیأت مدیره در اولین جلسه هیأت مدیره تعیین خواهد شد.

تبصره ۲- خدمات هیأت مدیره افتخاری است، مگر اینكه مجمع عمومی در این مورد ترتیب دیگری اتخاذ و به تصویب برساند .

تبصره ۳- غیبت در سه جلسه متوالی یا پنج جلسه متناوب، بدون ارائه عذر موجه به عنوان استعفای شخصی از سمت هیأت مدیره تلقی می‌گردد و عضو یا اعضای علی‌البدل به ترتیب تقدم آرا جانشین عضو مستعفی خواهند شد. تشخیص موجه یا غیر موجه بودن عذر برعهده هیأت مدیره خواهد بود.

ماده ۲۱ – هیأت مدیره موظف است حداكثر ظرف یك ماه پس از به ثبت رسیدن مصوبات مجمع عمومی در وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعی و دریافت گواهینامه ثبت انجمن، به نام انجمن و با امضای مشترك صاحبان امضای مجاز اسناد و مدارك مالی انجمن، در بانك یا بانك‌های كشور حساب باز نموده و وجوه متعلق به انجمن را در آن واریز نماید.

ماده ۲۲ –  كليه مكاتبات اداري و اوراق عادي انجمن با امضاء رئيس هيات مديره يا دبير، ممهور به مهر انجمن و كليه اسناد مالي، اوراق رسمي بهادار و قراردادهاي تعهدآور كه به تصويب هيات مديره رسيده باشند با امضاء مشترك صاحبان امضاي مجاز و ممهور به مهر انجمن معتبر خواهد بود.

ماده ۲۳ – در صورت استعفا، از دست دادن شرايط، سلب عضويت يا غيبت غير موجه اعضای هیات مدیره در سه جلسه متوالي يا 5 جلسه متناوب، اعضاي علي البدل با توجه به تقدم آرا جايگزين عضو يا اعضاي مزبور خواهند شد. هيات مديره مكلف است نتيجه را ضمن تنظيم و امضاي صورتجلسه به وزارت تعاون، کار و  رفاه اجتماعی تسليم نمايد.

تبصره ۱- مادامی كه اكثریت اعضای هیأت مدیره، سمت خود را حفظ نموده باشند، انتخابات تكمیلی برای باقیمانده دوره برگزار می‌گردد.

تبصره ۲-  در صورت استعفـا، فوت، از دست دادن شرايـط يا سلب عضـويت اكثريت اعضاي هيـأت مديره، انتخابات هيأت مديره بايد تجديد گردد. حداکثر ظرف 2 ماه بازرسان نسبت به تشکیل مجمع عمومی و تجدید انتخابات اخطار می‌دهند. يك سوم اعضاي انجمن صنفی موظفند مجمع عمومي را جهت انجام انتخابات دعوت نمايند. به هر حال چنانچه ظرف 6 ماه در اين زمينه اقدامي صورت نگيرد، بازرس یا بازرسان مکلفند انحلال انجمن را به وزارت تعاون،كار و رفاه اجتماعي اعلام نمایند.

تبصره ۳ – درصورت استعفا يا سلب عضويت هركدام از اعضاي هيات مديره يا بازرسان كه منجر به تجديد انتخابات هيات مديره و بازرسان شود ، فرد مستعفي يا سلب عضويت شده در اولين انتخابات نمي‌تواند كانديدا شود.

 

ماده ۲۴ – هیأت مدیره موظف است دست كم سه ماه پیش از پایان دوره اعتبار قانونی، درمورد دعوت مجمع عمومی به منظور تجدید انتخاب مسئولان انجمن صنفی اقدامات لازم را بعمل آورد.

تبصره – هیأت مدیره پس از پایان دوره مأموریت، تا تعیین هیأت مدیره جدید، مسوول حفظ كلیه دارایی‌ها واموال و اسناد و مدارك انجمن صنفی خواهد بود.

ماده ۲۵ – سایر وظایف و اختیارات هیأت مدیره:

  • تهیه دفاتر رسمی و قانونی انجمن صنفی (دفاتر مالی – عضویت صورتجلسات هيات مديره).
  • اجرای دقیق مفاد اساسنامه و مصوبات مجامع عمومی.
  • دعوت مجامع عمومی در موعد مقرر و بررسی و تطبیق شرایط متقاضیان عضویت در انجمن صنفی.
  • بررسی بودجه و گزارش مالی خزانه‌دار و پیشنهاد آن به مجمع عمومی .
  • تشكیل مرتب و به موقع جلسات هیأت مدیره به منظور رسیدگی به امور جاری انجمن صنفی.
  • تعیین محل اقامتگاه قانونی و دفتر مركزی انجمن صنفی.
  • انتخاب و معرفی نماینده به مراجع ذی‌صلاح برای موارد خاص و معین.
  • بررسی وضع مالی انجمن صنفی و اتخاذ تصمیم نسبت به هزینه‌های جاری و ضروری آن.
  • همكاری درجهت تأسیس و تقویت شركت‌های تعاونی و ایجاد امكانات رفاهی برای اعضا.
  • وكالت و نمایندگی انجمن صنفی در مراجع قانونی، حقوقی ، قضائی، دستگاه‌های دولتی و ملی درحدود مقررات این اساسنامه.
  • اتخاذ تصمیم در مورد پیمان‌های دسته جمعی و بررسی و تصویب آئین‌نامه‌های داخلی .
  • تهیه گزارش عملكرد هیأت مدیره و ارائه آن به مجمع عمومی .
  • تعیین و اعزام نمایندگانی جهت شركت در جلسات مراجع حل اختلاف و كمیته‌های مختلف نظیر حفاظت فنی و بهداشت كار و نظایر آن با رعایت مقررات قانونی.
  • تشكیل كمیته‌های مختلف (در صورت لزوم) از قبیل-كمیته حل اختلاف،كمیته عضویت، كمیته تداركات و پشتیبانی،كمیته امور حقوقی، كمیته رفاهی و سایر كمیته‌ها.
  • تصويب عضويت در كانون انجمن‌هاي صنفي مربوط براساس بند 11 ماده 13 .

 

 

 

ماده ۲۶ – وظایف رئیس هیأت مدیره:

رئیس هیأت مدیره دارای وظایف و اختیاراتی به شرح ذیل است:

  • مراقبت در حسن جریان امور انجمن صنفی و دعوت از اعضای هیأت مدیره به تشكیل مرتب جلسه .
  • اداره جلسات هیأت مدیره و تنظیم صورتجلسه‌ها با همكاری منشی جلسه .
  • ابلاغ تصمیمات و مصوبات مجامع عمومی و هیأت مدیره به دبیر و سایر مسئولان انجمن صنفی، جهت اجرا و  پی‌گیری آن.
  • امضای كلیه قراردادها و احكام استخدامی كارشناسان، مشاوران، دبیر و سایر مسئولان انجمن صنفی كه با تصویب هیأت مدیره استخدام یابه كار گمارده خواهند شد.
  • امضای كلیه چك‌ها و اسناد و اوراق بهادار و تعهد‌آور به اتفاق خزانه‌دار و ممهور نمودن آن به مهر انجمن صنفی.
  • مضاي كارت هاي عضويت اعضا باتفاق خزانه دار انجمن.
  •   انجام سایر اموری كه به موجب اساسنامه بر عهده رییس قرار دارد.

تبصره 1- قسمتی از وظایف رئیس هیأت مدیره كه مربوط به امور اداری می باشد، قابل واگذاری به دبیر انجمن صنفی خواهد بود.

تبصره 2 – در غیاب رییس هیئت مدیره، نایب رییس انجام وظایف بندهای 1 و 2 و3 را بعهده خواهد داشت.

 

ماده ۲۷ – هيات مديره نسبت به استخدام دبير از بين اعضاي اصلي هيات مديره يا خارج از آن اقدام مي نمايد. با پايان اعتبار هيات مديره ، رابطه استخدامي دبير با كانون نيز ملغي مي شود.

تبصره – دبیرخانه انجمن صنفی تحت مسئولیت مستقیم دبیر انجمن صنفی و زیر نظر هیأت مدیره به منظور اداره تشكیلات اجرایی و اجرای مصوبات هیأت مدیره در مركز اصلی انجمن صنفی دایر و می‌تواند دارای كاركنانی باشد كه بنا به پیشنهاد رییس هیأت مدیره یا دبیر و تصویب هیأت مدیره، به كار گمارده می‌شوند .

ماده ۲۸ – وظایف دبیر:

دبير در صورت تفويض از طرف هيات مديره، داراي وظايف به شرح ذيل خواهد بود:

 

  • حفظ و نگهداری كلیه اسناد و مدارك و صورتجلسات و سوابق اعضا و دفاتر انجمن صنفی .
  • انجام مكاتبات اداری و جاری انجمن صنفی.
  • امضای اسناد و مدارك مالی و اوراق تعهد‌آور به همراه خزانه‌دار.
  • تهیه و صدور و ابلاغ دعوتنامه‌ها و امضای كارت‌های عضویت اعضاء به اتفاق خزانه‌دار انجمن صنفی.
  • تهیه دفاتر «عضویت» و «امور مالی» با نظر وزارت تعاون كار و رفاه اجتماعی و همچنین دفاتر اندیكاتور و ثبت و صدور نامه‌ها.
  • تهیه و تنظیم نشریات مربوط به انجمن صنفی در حدود مقررات قانونی.
  • ابلاغ اساسنامه و بخشنامه‌ها و شیوه‌نامه‌های دولتی و سایر مقررات قانونی برای آگاهی و استفاده مسئولان و اعضای انجمن صنفی.
  • مهیاساختن مكان تشكیل جلسات مجامع عمومی، هیأت مدیره و بازرسان.
  • ابلاغ مصوبات و تصمیمات اركان انجمن صنفی و احكام و نامه‌های واصله از مراجع قانونی و دستگاه‌های اداری به مسئولان مربوط.
  • انجام سایر اموری كه به نحوی از انحاء با وظایف دبیرخانه ارتباط دارد.

تبصره- كاركنان دبیرخانه در برابر دبیر و دبیر نیز در برابر هیأت مدیره مسئول هستند.

ماده ۲۹ –  وظایف و اختیارات خزانه‌دار:

خزانه‌دار مسئول امور مالی انجمن صنفی بوده و دارای وظایف و اختیاراتی به شرح ذیل است:

  • امضای كلیه چك‌ها و اسناد و اوراق تعهد‌آور به اتفاق رییس هیأت مدیره یا یكی دیگر از صاحبان امضای مجاز اسناد مالی و ممهور نمودن آن به مهر انجمن صنفی.
  • اداره امور مالی انجمن صنفی، تهیه و تنظیم دفاتر و اسناد و صورتجلسات مالی و رسیدگی و حفظ حساب‌های انجمن صنفی .
  • رسیدگی به صحت اسناد و مدارك تنظیم‌شده در مورد كلیه دریافت‌ها و پرداخت‌ها و تأیید و امضای صورتحساب‌های مربوط .
  • امضا و صدور كارت عضویت اعضا و به اتفاق رییس هیأت مدیره یا دبیر .
  • نظارت بر خرید، فروش، اجاره و هر نوع عمل مالی و مسوولیت درحفظ اموال منقول، غیرمنقول، وجوه، اسناد، مدارك مالی و صحت معاملات انجمن صنفی .
  • ثبت كلیه دریافتی‌ها وهزینه‌های انجمن صنفی در دفاتر رسمی انجمن صنفی.
  • پیش‌بینی بودجه و هزینه‌های یك‌ساله انجمن صنفی و تسلیم آن به هیأت مدیره جهت ارائه به مجمع عمومی.

تبصره ۱- خزانه‌دار موظف است هر سال قبل از تشكیل مجمع عمومی سالانه، گزارش مالی انجمن صنفی را جهت ارائه به مجمع عمومی تنظیم و پس از امضای خود و رئیس هیأت مدیره، رونوشت آن را در اختیار بازرسان قرار دهد.

تبصره ۲- خزانه‌دار موظف است در هر مورد بنا به تقاضای بازرسان،كلیه دفاتر و اسناد مالی انجمن صنفی را برای رسیدگی در محل انجمن صنفی در ازای رسید و برای مدت معین، در اختیار آنان قرار دهد.

ج – بازرسان حدود وظایف و اختیارات آنان

ماده ۳۰ – بازرسان انجمن صنفی، متشكل از ۱  نفر بازرس اصلی ۱ نفر بازرس علی‌البدل كه با رأی مستقیم و مخفی اعضا از بین كاندیداهای واجد شرایط عضو انجمن صنفی برای مدت یک سال انتخاب می‌شوند و تجدید انتخاب آنان برای دوره‌های بعدی مشروط به حفظ شرایط لازم بلامانع است.

تبصره- در صورت استعفا، فوت، از دست دادن شرایط انتخاب یا سلب عضویت آن‌ها بازرس یا بازرسان علی‌البدل برای بقیه دوره جانشین و عهده‌دار وظایف آنان خواهند بود.

ماده ۳۱ –  وظایف و اختیارات بازرسان:

  • نظارت بر كلیه اقدامات هیأت مدیره و دبیر در حدود مقررات این اساسنامه و همچنین مراقبت در كلیه امور مربوط به دعوت مجامع عمومی عادی و فوق‌العاده.
  • رسیدگی و نظارت به دفاتر و اوراق و اسناد مالی و هزینه‌های انجمن صنفی و مراقبت درحسن جریان امور مالی و اداری انجمن صنفی.
  • پیگیری و رسیدگی به شكایات اعضا و در صورت لزوم تهیه گزارش و ارائه به وزارت تعاون كار و رفاه اجتماعی و همچنین ارائه رونوشت گزارش به هیأت مدیره یا مجمع عمومی(حسب مورد).
  • رسیدگی و اظهار نظر در مورد گزارش مالی جهت ارائه به مجمع عمومی .
  • اقدام به دعوت و تشكیل مجمع عمومی در صورت لزوم، با توجه به اختیارات مندرج در این اساسنامه.
  • شرکت در جلسات هیأت مدیره (درصورت لزوم)، بدون داشتن حق رأی .

تبصره: بازرس/ بازرسان باید پیش از تاریخ تشكیل مجمع عمومی سالانه، گزارش مالی و كلیه محاسبات انجمن را رسیدگی و نظر مثبت یا منفی خود را به دبیرخانه انجمن صنفی تسلیم دارند. همچنین بازرس/ بازرسان ملزم هستند خلاصه اقدامات خود را مكتوب نموده و در مواقع نياز به مجمع عمومی (گزارش سالانه) يا وزارت تعاون ، کارو رفاه اجتماعي ارايه نمايند .

فصل چهارم

 سایر مقررات

ماده۳۲ – كانديداهاي عضويت در هيأت مديره و بازرسان بايد داراي شرايط زير باشند:

  • تابعیت جمهوری اسلامی ایران.
  • التزام عملی به قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران.
  • عدم وابستگی به احزاب و گروه‌های سیاسی غیرقانونی.
  • نداشتن محکومیت قطعی كيفري موثر.
  • عدم اشتهار به فساد اخلاق.
  • عدم اعتیاد به مواد مخدر.
  • حداقل ۵ سال سابقه مدیریت در حوزه ترجمه را داشته، یا عضو هیأت علمی و مدرس دانشگاه در حوزه ترجمه، یا در حوزه ترجمه عملی دارای حسن شهرت و دارای آثار منتشر شده برجسته باشند.

تبصره- این دوره مسثتنی نمی‌باشد.

ماده ۳۳ – در اجراي ماده18 آیين نامه انجمن هاي صنفي وکانون‌هاي مربوط ، به منظور ثبت و آموزش اعضا، هر دوره حداقل نيم (0.5) درصد حق عضويت دريافتي از اعضا به حساب اعلام شده از طرف اداره كل سازمانهاي كارگري و كارفرمايي واريز خواهد شد .

ماده ۳۴ – در صورت بروز اختلاف بین اعضای هیأت مدیره با یكدیگر یا هیأت مدیره با بازرسان و یا اعضای انجمن صنفی با هریك از اعضای هیأت مدیره یا بازرسان، حل آن می‌تواند در وهله اول از طریق هیأت داوری صورت گیرد. به این منظور در صورت درخواست هریك از طرفین اختلاف، مجمع عمومی فوق‌العاده با رعایت مقررات مربوط تشكیل و از بین خود ۳ یا ۵ نفر را جهت حل اختلاف انتخاب می‌نماید. در صورت عدم پذیرش رأی هیات داوری از سوی طرفین اختلاف، مطابق مواد این اساسنامه و مقررات مربوط اقدام می‌شود. هیأت داوری پس از صدور رأی خود، منحل می‌گردد .

ماده ۳۵ – مسئولان انجمن صنفی، مکلفند هر نوع مدارک، دفاتر و اسناد مورد درخواست وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی را جهت بررسی در محل انجمن صنفی یا خارج از آن، در اختیار وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی قرار دهند.

ماده ۳۶– انجمن صنفی در موارد زیر منحل می‌گردد :

  • در صورت تصویب مجمع عمومی فوق العاده.
  • گذشت شش ماه از تاریخ پایان اعتبار هیأت مدیره و عدم تجدید انتخابات آن
  • در صورت صدور رأی قطعی از طرف مراجع قضایی كشور.

تبصره۱- انحلال انجمن صنفی، موجب تضییع حق یا اسقاط تكلیف دو طرف قرار داد منعقده قبلی نخواهد بود.

تبصره ۲- چنانچه انجمن صنفی بنا به تصویب مجمع عمومی فوق العاده منحل گردد، مجمع مذكور مكلف است در همان جلسه از بین اعضای حاضر در جلسه نسبت به انتخاب ۳ یا ۵ نفر به عنوان اعضای هیأت تصفیه اقدام و نتیجه را ضمن تنظیم و امضای صورتجلسه، به وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی اعلام نماید.

تبصره ۳- چنانچه انجمن صنفی به لحاظ عدم تجدید انتخابات هیأت مدیره در مهلت مقرر قانونی یا براساس رأی مراجع قضایی منحل گردد و تشكیل مجمع عمومی فوق‌العاده امكانپذیر نباشد، حداكثر ظرف دو هفته بازرسان و رئیس هیأت مديره با نظارت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی این وظیفه را عهده‌دارخواهند شد، درصورت عدم وجود، حداكثر ظرف دو هفته باید هیأت تصفیه‌ای مركب از ۳ یا ۵ نفر از اعضای با سواد و با سابقه و مطلع انجمن با نظارت وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی تشكیل گردد.

 

ماده ۳۷– چنانچه حداكثر تا پایان دوره اعتبار هیأت مدیره، نسبت به تشكیل مجمع عمومی و تجدید انتخابات هیأت مدیره اقدام نشده باشد، بازرس یا بازرسان نسبت به تشكیل مجمع عمومی و انجام انتخابات به اعضا اخطار می‌دهند. پس از اخطار بازرس یا بازرسان، یك‌سوم اعضای انجمن صنفی حداكثر تا شش ماه فرصت دارند نسبت به تشكیل مجمع عمومی و تجدید انتخابات اقدام نمایند و چنانچه در اين مدت (حداكثر ۶ ماه پس از پایان دوره اعتبار هیأت مدیره)،تجدید انتخابات صورت نگرفته باشد، بازرس یا بازرسان مكلف هستند انحلال انجمن صنفی را به وزارت تعاون كار و رفاه اجتماعی و در صورت دارا بودن عضويت كانون، به كانون ذي‌ربط اعلام نمايند.

 

ماده ۳۸– هیأت تصفيه مكلف است حداكثر ظرف ۶ ماه با هماهنگی و راهنمایی وزارت تعاون كار و رفاه اجتماعی به كلیه حساب‌های انجمن صنفی رسیدگی نموده، فهرست كاملی از كلیه دارایی‌های انجمن صنفی اعم از وجوه نقدی و اموال منقول و غیرمنقول و همچنین صورتی از بدهي‌هاي انجمن صنفي را تهيه نموده، دارايي انجمن صنفي را پس از تسويه كليه حساب‌هاي بدهكاران و بستانكاران و تأديه بدهي‌ها، ضمن تنظيم و امضاي صورتجلسه‌اي ما بقي در صورت مازاد با نظارت وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي در اختیار اعضاء فعال قرار دهند و در صورت عدم وجود به بنیادهای خیریه واگذار شود .

 

ماده ۳۹  هر گونه ابهامی در اجرای مقررات این اساسنامه تابع نظر وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی می‌باشد.

 

ماده ۴۰–  هرگونه تغییر در مفاد اساسنامه، پس از موافقت وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعی قابل اجراست.

ماده ۴1 – مهلت‌های مندرج در اساسنامه بدون احتساب روزهای تعطیل خواهد بود .

این اساسنامه در چهار فصل و ۴1 ماده و 44 تبصره در تاریخ 20/۱۲/۱۳۹6 با اكثریت آرا به تصویب مجمع عمومی موسس/ فوق‌العاده مورخ ……. انجمن صنفی كارگري مترجمان استان البرز رسید .

پیوند کوتاه: https://tiaap.ir/PHzCy