شاهکار گمنام

سلام! کاربر مهمان

شاهکار گمنام

معرفی  کتاب ((شاهکار گمنام))

اثر: انوره دوبالزاک

مترجم: مهشید نونهالی

ناشر: کتاب­ نشر نیکا

سال چاپ اول:۱۳۹۱

 

خلاصه کتاب:

داستان با اشاره به (نیکولا پوسن) نقاش جوانی که در پی کسب راهنمایی به دیدار استادش (پروبوس) می­رود، در جریان این دیدار با نقاش دیگری که دوست استادش است آشنا می­شود.(فرنهوفر) نقاش ده سال از عمرش را برای  نقاشی­اش صرف کرده و هنوز برای به پایان رساندنش مدلی در خور نیافته… نیکولا پوسن نقاش جوان، نامزدش(ژیلتا) را به عنوان مدل، در ازای دیدن شاهکار فرنهوفر به او پیشنهاد میدهد. در داستان شور و وجد عاشقانه هنرمند، برای خلق و روح بخشیدن نقاشی­اش به تصویر کشیده شده است.

قسمتی از کتاب: (در همه احساس­های بشری درخششی اولیه هست، زاده شوری اصیل، که همواره رو به کاهش دارد تا جایی که خوشبختی دیگر جز خاطره­ای نباشد و افتخار جز دروغی. در میان این هیجانات شکننده، هیچ چیز شبیه تر به عشق نیست مگر شوق نوپای هنرمند در آغاز شکنجه دل­انگیزی که سرنوشت توام با افتخار و شوربختی­اش را رقم می­زند، شوقی سرشار از جسارت و حجب، سرشار از اعتقادات مبهم و دلسردی­های مسلم)

کوتاه در مورد نویسنده اثر:

انوره دوبالزاک نویسنده شهیر فرانسوی است، با بیش از نود رمان و داستان کوتاه و بلند . بالزاک که به حق پدر رئالیسم فرانسه نام گرفته است موضوعات گوناگونی را اساس داستان­هایش قرار می­دهد.

کمدی انسانی عنوانی است که انوره دوبالزاک به مجموعه رمان­های خود داده است.

باید گفت که نقاشی در آثار بالزاک حضور چشمگیری دارد و حتی بعضی از آثار او صرفأ به نقاشی اختصاص یافته­اند که دو داستان انتخاب شده در این کتاب از آن جمله­اند…

جنس توصیفات بالزاک، خود به نوعی شبیه شعر و یا نقاشی است. بیانی دقیق و روح­ بخش، با جزئیات فراوان برای شکل­ دهی ذهن مخاطب در ترسیم موقعیت داستان.

کوتاه در مورد مترجم:

مهشید نونهالی متولد سال ۱۳۳۷ نور مازندران و فارغ­التحصیل زبان ادبیات فرانسه از پاریس است.در خصوص ترجمه این کتاب  باید گفت کسی که می­خواهد آثار بالزاک را ترجمه کند باید با ادبیات کلاسیک و هنر آشنایی بسیار خوبی داشته باشد تا بتواند از پس ترجمه کلمات سنگین، ادبی و شاعرانه او بر­آید و اثری منسجم، شاعرانه، زیبا و روان را به مخاطب خود ارائه کند. هر چند من ترجمه­های دیگری را از این اثر نخوانده­ام، ولی میتوانم بگویم این ترجمه به خوبی از پس این ویژگی­ها برآمده است.

نقاط قوت کتاب:

 

کتاب شاهکار گمنام از دو داستان قرینه هم تشکیل و تکمیل شده که به نظر شخصی من ماهیت و عصاره و بن­مایه نقاشی را به تصویر می­کشد. شور وصف­ ناپذیر توصیفات فوق­العاده بالزاک کمک بسیاری در فهم شور وحال و حرارت وصف­ ناپذیر خلق یک اثر از هنرمند را با تمام چالش­ها بیم­ها و امیدها و شورو اشتیاق­ها و یاس­های بی­ مثالش به رشته تصویر می­کشد. حالت ریاضت گونه در خود فرو رفتن­ها و جستجوی تمامی ناپذیر و جدال مردانه یک نقاش برای به تصویر کشیدن و جان­ بخشیدن به یک نقاشی دو بعدی، بی روح را با جادوی قلمو، رنگ و طراحی و احساس را با ریزترین و ظریف­ ترین اشارات و توصیفات به تمامی و زیبایی بیان کرده…

به نوعی شاهکار گمنام را می­توان یکی از شاهکارهای گمنام خود بالزاک هم دانست در این دو داستان، به خصوص در داستان اول تلاش تمام عیار نویسنده را می­بینیم که با تمام توان و تبهر و جادوی کلماتش شوق و شور و کامیابی­ها و ناکامی­های یک نقاش را در به تصویر کشیدن و روح بخشیدن به کارش بر مخاطبانش نمایان می­سازد.

در داستان دوم یعنی( پیر گراسو) که نقطه مقابل داستان اول است، شاهد تلاش و زندگی نقاشی کم­مایه ولی دوستدار هنر هستیم که کارش در کشیدن و تقلید از شاهکار هنرمندان دیگر است که در حرفه نقاشی به آنها ­پیشه­ ور (آرتیزان) گفته می­شود. در کتاب تفاوت هنرمند(۱) و پیشه ور(۲) با این جمله از فرنهوفر گفته می­شود ”مأموریت هنر تقلید کردن از طبیعت نیست بلکه بیان آن است، تو که یک نسخه بردار دون ­پایه نیستی، یک شاعری“ این کتاب و این دو داستان دومسیر متفاوت از هنر نقاشی هستند که در هر دو مسیر بالزاک بطور کمال گرایانه­ای مشکلات و شورها و بیم­های این نقاشان را بیان کرده و مسیر را به نقاشان و دوستداران هنر نشان داده­است.

دلیل انتخاب این کتاب :

برای من اولین دلیل این بود که من نقاش هستم و این کتاب به نوعی راهنمای کار نقاشان و طراحان است و نیز برای کسانی که دوستدار هنر هستند نیز سودمند است و مخاطبان را با روح هنر نقاشی و تلاش بی­وقفه نقاشان و استادان این هنر اصیل آشنا می­کند. کمتر کتاب و کمتر داستانی را می­توان یافت که با این ظرافت و دقت کار نقاشان و استادان را برای مخاطب تشریح کند و ویژگی شاعرانه داشته باشد.

و دلیل دوم اینکه به دلیل حجم کم کتاب و داستان چکیده و روان آن برای دوستداران کتاب و کتابخوانی بسیار مفید و سودمند است.

 

Artist(۱)

Artisan(۲)

باتشکر

آرمان اسماعیل پور

آذر ۹۹

 

پیوند کوتاه: https://tiaap.ir/Wvuif

About The Author

اسفندیاری ساناز
ساناز اسفندیاری
کرج

No Comments

Leave a Reply

روابط عمومی انجمن مترجمان البرز
انتقال به واتس‌اپ